
Hvis du Vil Sælge din Bil er du Nødt til at Tænke Stort
Der er rigtigt mange mennesker der står i den situation, at de har en gammel bil, som de gerne vil have solgt. Problemet er imidlertid, at det ikke er en helt let opgave. Når der er mange biler til salg på markedet, og et begrænset antal købere, så kan det godt tage lang tid at få solgt sin brugte bil. Nogle giver helt op, og ender med at have bilen stående i en garage i årevis, eller sælger den måske til skrot. Det er synd, for der er faktisk mulighed for, at sælge sin bil. Det kræver bare, at man tænker stort.
Men hvad mener jeg egentligt, når jeg siger, at folk skal tænke stort i forbindelse med salg af deres bil? Jeg tror bedst jeg kan forklare det, ved at tale om hvordan folk tænker småt. Her kan jeg bruge min gode veninde Birgitte som et godt eksempel. Birgitte havde forsøgt at sælge sin bil i snart 3 måneder, og havde ikke fået et eneste bud på den. Jeg spurgte lidt ind til hvordan hun forsøgte at sælge den, og det var her jeg fandt ud af, at hun udelukkende havde forsøgt at sælge den lokalt. Birgitte kommer fra en mindre by på Sjælland med knap 1000 beboere. Hun havde købt en annonce i lokalavisen, og lagt den op i et par lokale Facebook grupper. Der var dog ingen der bed på.
Men hvad er chancen også lige for, at en af de 1000 mennesker der bo i samme by som Birgitte, står og mangler lige præcis den bil, som hun har sat til salg? Hun skal være utroligt heldig for, at det sker lige foreløbigt. Eller nogensinde, for den sags skyld. Birgitte tænkte altså for småt: hun var nødt til at tænke større. Så hun slog en annonce op i Den Blå Avis, der jo dækker hele landet, og pludseligt begyndte hun at modtage opkald fra interesserede købere.
Allerede her kan vi altså se, at det betaler sig at tænke stort, når man gerne vil sælge sin bil. Det interessante er imidlertid, at Birgitte ikke stoppede der. Hun havde fået smag for at tænke stort. Selvom hun fik bud på sin bil, så var der ikke nogen der ville betale det, som Birgitte følte bilen var værd. Der er mange biler til salg i Danmark, så det er ret meget købers marked: men det skulle ikke stoppe Birgitte. Hun vidste at løsningen måtte være, at tænke endnu større.
Så hun begyndte at kigge på export af biler. Hvis det, at reklamere for hele Danmark var bedre, end kun at reklamere i sin egen by, så måtte det jo være endnu bedre at reklamere for hele verden. Hvorfor begrænse sig til det danske marked? Biler bliver brugt i hele verden, og nogle markeder må være mere favorable for sælgerne, end det danske er. Hun fandt et firma der hjalp hende med processen, og på ingen tid havde hun fået solgt sin bil, til en pris der var højere, end hun havde forventet. Det betaler sig altså, at tænke stort!